Hvilken titel skal jeg give min bog?

16.2.14

Tak for Jeres stemmer

Kære alle

Afstemningen er slut og titlen "Omsorg - når det giver mening" vandt klart. Det var sådan set også min favorit, -men jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt det skal være den. Jeg har nogle flittige korrekturlæsere i gang med at kommentere på hele bogen, og når de er færdige skal de have chancen for at sige om titlen så også rammer bogens kerne-emne eller ikke. I grunden er ordet omsorg ikke eksisterende i bogen, da jeg forholder mig kritisk til det omsorgs-gen som mange mennesker har overflod af. Jeg er ikke særlig glad for ordet, så hvorfor give det plads i titlen?

2 kommentarer:

gurli sagde ...

435Du skriver at ordet omsorg ikke findes i din bog, har fundet frem til at Agnete Diedrichsen definerer omsorg som en særlig relation der er kendetegnet ved, at det ene menneske retter sin opmærksomhed mod det andet menneske og handler på en sådan måde, som det andet menneske har brug for og som tjener det andet menneskes velbefindende. Det er vel også elementer som indgår i pædagogikken. Ovennævnte tekst fandt jeg i leksikon. org

Lykke Juhler sagde ...

Det er fuldstændig rigtigt. I den definition er det et vigtigt element i pædagogikken. Ordene "som det andet menneske har brug for og som tjener det andet menneskes velbefindende" bliver desværre bare ofte misbrugt, når det kommer til mennesker med udviklingshæmning. Hvem definerer hvad det andet menneske har brug for????
Det er problematisk, hvis pædagogen kommer til at omklamre det andet menneske i omsorgens navn. Det er den problematik jeg kommer ind på i min bog....
Omsorg er godt, så længe det er med respekt for det enkelte individs ret til at bestemme selv.