Hvilken titel skal jeg give min bog?

24.1.09

Implementering af internettet i et bofællesskab

På seminaret var jeg med til et udviklingsprojekt omkring implementering af computere i daginstitutioner. Det var et større projekt og en af vores konklusioner blev, at vi skal starte ved pædagogerne. Vi kan ikke starte med børnene før den dag pædagogerne har en viden, der gør dem i stand til selv at arbejde med mediet. Vores projekt udviklede sig derfor til at vi afholdt et kursus for pædagoger på Nordborg Rådhus, en fantastisk oplevelse som viste os rigtigheden af denne fremgangsmåde. Man er nød til at vide hvad man har mellem hænderne, både for at synes det er sjovt og for at kunne lære fra sig. Begge dele er nødvendige når man skal være en inspiration for andre.
Nu sidder jeg så som uddannet pædagog og har i mere end 1 år kæmpet for at få internettet indført på brugernes 2 computere. Langt om længe lykkedes det, og alle var vildt begejstret. Vi har haft internettet nu i knap 1 år og jeg kan se tilbage på en proces der kunne have været bedre. Jeg skulle måske have brugt ventetiden på at forberede mig noget bedre.
Men hvordan forklarer man lige en udviklingshæmmet, hvad internettet er for en størrelse. De er meget konkret tænkende og da internettet ikke er konkret men derimod en kolonorm størrelse der ændrer sig hver eneste dag.
Nogle af vores brugere kendte godt lidt til IT, og ret hurtigt fik vi dem igang med KNUUS, som er en chatside for udviklingshæmmede. Det mente vi var en rimelig sikker side at starte på. Tja for nogen var det rigtig godt. Vi havde bare glemt det der med at når man chatter så er der nogle regler man skal overholde for at beskytte sig selv. Dem måtte vi indføre efterfølgende, men da var skaden sket, man havde fundet nogle venner og man havde udvekslet adresser og mobilnr. Øv Øv Det ved jeg nu til en anden gang.
Efter en lidt uheldig start, så blev vi mere forsigtige og holdt lidt igen. Nu fik beboerne lov til at prøve sig frem så vi fik en fornemmelse af, hvad de kan og hvad de har lyst til. Det har betydet, at en nu i 10 måneder stort set kun har kigget på nye biler. Men det er en rigtig stor glæde for ham at klikke rundt og se små trailere med de nyeste bilmodeller.
En anden skal altid ind og kigge efter sommerhuse og se hvor man kan leje et sommerhus henne. Den store gevinst er så den dag hvor han faktisk er med på ideen om at få en email adresse. Det er jo en udvikling der vil noget. Igen her kræver det lidt forberedelse så pædagogen er i stand til at finde en hotmail der er så simpel som mulig. Men så gælder det om at få skabt et netværk så hurtigt som muligt så han ikke mister interessen. Det sjoveste ved at have en emailadresse er jo altid når man modtager nye emails og kan sende nogen. Ellers er det jo dræbende kedeligt, hver dag at åbne indbakken og finde den tom.
Det er en stor balancegang at indføre noget nyt for voksne mennesker. Ting tager tid siger man gerne og det gør de også i dette tilfælde. På den ene side skal man præsentere det nye men det skal gøres med små skridt og man skal være åben overfor deres små ønsker.
Jeg kan stadig huske den første gang jeg kom på internettet. Jeg sad foran søgemaskinen og vidste ikke hvad jeg skulle skrive, for hvad kunne jeg søge på. Da jeg havde skrevet det første ord i søgefeltet åbnede der sig pludselig er fantastisk ny verden for mig. Jeg fik jo mange mulige svar på dette ene ord. De næste dage gik med en større og større nysgerrighed for hvad kunne jeg ellers finde.
Dette er noget vi idag tager for en selvfølge, -men som dengang var helt fantastisk. Dette skal man altid huske på når man præsenterer internettet for et andet menneske den første gang. Verden skal have lov til at åbne sig for dette menneske. Netop derfor kan pædagogen ikke bare skrive et søgeord og regne med at brugeren synes det er sjovt. Det er brugerens egen interesse der skaber den store verden.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Har i overvejet at bruge HERBOR til jeres borgere? Vi bruger det der hvor jeg er ansat, her har 8, snart 10 ud af de 16 vi har tilknyttet, dette system. Har du hørt om det, hvis ja vil jeg skåne dig for en længere forklaring :-)
Stortset alle de borgere vi har tilknyttet, købte egen computer tilbage i januar sidste år. Og efterfølgende blev der lavet forskellige artikler med vores bosted. Her kom problematikken også op omkring dette med at vi nu har udstyret hver enkelt med en computer, og fri internet. Journalisten var meget interesseret i at vide, om vi havde snakket de forskellige problemstillinger godt igennem. Så som, chat rum hvor pædofili kunne komme på tale, down loadning af musik og film o.lig. Vi skal nu have alle tilmeldt e-boks, og andre skal have noget netbank.. Hvilket så giver nye problemstillinger, men dem tager vi gerne med :-)

Lykke Juhler sagde ...

Hej dig
Tusind tak for din kommentar. Dejligt med noget feedback. Ja vi havde en fra Herbor nede på besøg og præsentere det for os, og jeg tror der er rigtig gode muligheder med det. Flere af beboerne har ytret ønske om at prøve det, men jeg er i tvivl om hvorvidt de vil bruge det. Men jeg har det hele tiden som en dejlig fremtidsdrøm at de skal præsenteres for mere og mere nøjagtig som vi bliver præsenteret mere og mere med mediet.
Rigtig spændende at høre at I arbejder så meget med det at I indfører e-boks og netbank hos den enkelte... det har været et stort diskussionsemne hos os. Jeg synes jo ikke vi kan bruge IT nok i hverdagen i vores arbejde, -men det kræver en fælles holdning og interesse for det i personalegruppen.
Det kræver også at man virkelig er på stikkerne med hensyn til at sikre brugerne mod diverse former for misbrug og jeg er underligt nok blevet overrasket over det forarbejde der skal til for at noget nyt bliver en succes. Et spændende forarbejde også.
Endnu engang tak for din kommentar. Jeg vil se frem til at høre fra dig igen.

Anonym sagde ...

Hej igen..

Ja jeg glemte da at underskrive med mit navn efter sidste kommentar. Men det er Tina inde fra facebook, igen igen. Vi har Herbor, implementeret så meget, at hver enkelt har det som et af punkterne i deres handleplan. De modtager alle IT undervisning, fra CSV Odense. Ja jeg arbejder på fyn :-) Dvs der kommer en underviser en timer ugentligt, hjem til hver enkelt. Vi arbejder så med Herbor hver dag. Dem der går på værksted, bruger Dagbogs funktionen som man i "gamle" dage brugte kinabogen. Mange har fået skrivevenner igennem Herbor, hvor forummet er lukket, således det kun er de udviklingshæmmede der er kan komme ind her. Personaligt finder jeg det langt bedre end Knuus. Men det er jo en smags sag :-)

Bruger i hjemmevejleder Bosted - system?
Vi kan selvfølgelig også tage snakken i "gruppen" på facebook.. Måske vi kunne få andre til at have en holdning til tingene.. :-)

Tina Davidsen

Lykke Juhler sagde ...

Hej igen Tina.
Ja vi er lige nu ved at indføre Bosted systemet, jeg er vildt begejstret. Det er et kanon program. Mht Herbor så er jeg også af den holdning at jo mere lukket et system er, jo mere sikkert og de udvilingshæmmede har brug for et lukket rum der er skærmet for misbrug. Jeg er egentlig startet fra nul med hensyn til IT redskaber og hvordan de udviklingshæmmede tager It til sig som et medie, der kan bruges på godt og ondt. Vi er et meget lille bofællesskab med kun 3 så godt som fuldttidsansatte og så en medhjælper på få timer. Vi er nået mega-langt i forhold til da jeg startede for 3½ år siden men vi er nok forholdsvis langt bagud. Vi har stort set bygget op helt nede fra bunden af, der hvor det hedder selvbestemmelse og egen lyst/interesse.
Jeg vil derfor meget gerne fortsætte denne diskussion på FB, fordi jeg har brug for at høre rigtig mange gode erfaringer. Jeg har fri i morgen, der prøver jeg at starte en tråd op i FB, så kan vi tage den derfra.
Hilsen Lykke

Kasper Nizam sagde ...

Hej
Jeg så tilfældigt over jeres dialog om implementering af IT til mennesker med udviklingshæmning. Det er interessante overvejelser og erfaringer I har gjort jer. Jeg er projektleder for et større IT-projekt på 5 bosteder, hvor vi arbejder med bl.a. Herbor, Skype (gratis videotelefoni), Programsnedkeren, MemoPlanner, iPod, YouTube mm. I kan se mere om dette på www.handicapogit.dk

Mvh. Kasper Nizam